"Waar gebeurd " deel 1

De aanvraag 3


(Op het kantoor van een verzekeringsmaatschappij)

casus:
Op het spreekuur komt een mevrouw die in 2010 een nieuwe prothese op implantaten onder en een gewone prothese boven heeft laten maken bij een tandarts.
Sinds het plaatsen heeft ze veel klachten, waarmee ze steeds naar de tandarts is teruggegaan.
Deze klachten bestaan uit :
1. Niet in een krentenbol kunnen happen, geeft pijn aan het verhemelte.
2. Kapotte mondhoeken.
De tandarts heeft de pijn in het verhemelte verholpen door daar iets weg te slijpen, toen voelde hij "te groot", volgens de tandarts kon dat niet maar sindsdien is de zuigwerking veel minder.
Ook heeft de tandarts ten opzichte van de oude prothese de beet verhoogd, daarom kan je nu moeilijker eten was de verklaring.
De tandarts deed de klachten af met neem een tic tac als de prothese niet vast zit en zuigt er op, spoel je mond met kamille thee, smeer het zalfje van de dokter op je mondhoeken.

Naar aanleiding van deze klachten heeft de patiënt een gesprek gehad met de eigenaar van de praktijk, de tandarts die de prothese vervaardigd heeft is in loondienst bij de tandarts.
Naar aanleiding van dat gesprek kreeg de patiënt een brief van de administratie van de praktijk met een aantal punten er in.

1. Mevr. heeft een burn out, de tandarts geeft aan dat de aanpassingen in de mond daardoor verkeerd vallen.
2. De klachten van de patiënt worden genoemd, het vertrouwen in de tandarts die hem gemaakt heeft heeft een deukje opgelopen, de prothese zit niet goed, de beet voelt niet goed en ze vind haar mond ingevallen.
3. vervolgens een paar opties a. Vlakkere opstelling
                                                       b. Kopie van de oude prothese maken
                                                       c. Mevrouw wenst niet naar de praktijk van de eigenaar te gaan, (plm 40 km)
                                                       d. Mevrouw wil plan op papier.
                                                       e. Tandarts geeft aan dat het werk wat gedaan moet worden ook psychisch ermee te maken heeft, je geeft je helemaal over aan de behandelaar, en hoopt dat als het probleem is opgelost de mevrouw weer met een schone lei bij de 1 e tandarts kan beginnen.
                                                       f. Mevr. heeft een vlak verhemelte te zwaar occlusie.
                                                       
Tandarts heeft ook aangegeven dat er 6 implantaten in de bovenkaak  geplaatst moeten worden.

Patiënt heeft een mail naar de tandarts eigenaar gestuurd maar daar niets op gehoord.

Mondonderzoek: 
Extern: Patiënt heeft rhagaden, een ingevallen mond, weinig lippenrood te zien.
In de mond: vp is met name boven met hele dikke randen gemaakt, elementen staan te ver naar achter opgesteld, geen gebalanceerde occlusie en articulatie.

At: Ik ga de eigenaar, tandarts maar eens bellen voor overleg.
Goede morgen is de tandarts er?

assistente tandarts: Nee, die is er niet.
At: kunt u hem vragen me terug te bellen.
assistente: waar gaat het over?
At: Dat bespreek ik met de tandarts maar het gaat over patiënt X.
assistente: Nou de tandarts belt niet terug over patiënten.
At: Vraagt u de tandarts toch maar me terug te bellen.
assistente: Ik zal het doen.

wordt vervolgd.


 

Home Mijn NVOI Erkende Implantologen TSVP-I Leden Richtlijnen Lid worden Secretariaat Partners Links RSS Facebook LinkedIn Twitter Engels